Bibliotheek op school

Leesplezier

De Fatimaschool neemt deel aan het programma ‘De Bibliotheek op school’ van de Bibliotheek Rotterdam. De bibliotheek levert een actieve bijdrage aan leesbevordering en mediawijsheid op onze school. Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen of ze voorgelezen worden, zelf lezen of dat er niet tot nauwelijks wordt gelezen. Lezers scoren hoger op taalvaardigheid, schoolsucces en intelligentie.

De Bibliotheek op school zet vooral in op het bevorderen van leesplezier op scholen. Kinderen die plezier hebben in lezen, lezen meer en halen daardoor betere schoolresultaten. Elke dag vrij lezen (dus écht lezen wat je leuk vindt en zelf hebt uitgekozen) heeft een bewezen positief effect op woordenschat, grammatica, begrijpend lezen en schrijven.

Wat biedt De Bibliotheek op school?

• Expertise een vaste leesconsulent vanuit de bibliotheek, trainingen en studiemiddagen voor de leescoördinatoren van de school, bijscholing van het team op het gebied van leesbevordering, leesplezier en jeugdliteratuur.

• Collectie collecties boeken voor alle groepen van de Fatimaschool, waarbij leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 zélf kunnen bestellen via een webshop.

• Leesplezier inspirerende activiteiten binnen de groep, waarbij altijd een uitdagend boek, een bijzonder verhaal of een prikkelend gedicht centraal staat.

Webshop

Leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 kunnen elke zes weken drie boeken bestellen via Schoolwise, een kindvriendelijke ‘boekenbestel-website’ met een eigen toegang via de Fatimaschool.