Sociale veiligheid

Veilige omgeving

De Fatimaschool is een Vreedzame School. Van de peuterspeelzaal tot en met groep 8 worden de regels en afspraken van De Vreedzame School doorleefd. Alle professionals (ook TSO medewerkers, gastdocenten en/of andere vrijwilligers) op de Fatimaschool zorgen voor een veilige omgeving voor de leerlingen. Wij zorgen voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school gedurende de lesdag. Alles rondom de veiligheid is beschreven in ons Veiligheidsplan. Onderdeel hiervan is ook ons gedragsprotocol ter voorkoming van ongewenst gedrag. Mocht dat toch gebeuren, dan wordt er adequaat gehandeld, geregistreerd en geëvalueerd op wat er de volgende  keer beter kan. Wij zijn voortdurend bezig om incidenten te voorkomen. Dit doen wij door voorspelbaar te zijn, eisen te stellen aan de omgang met elkaar en zelf het goede voorbeeld te geven.

De vreedzame school

Wij zijn een gecertificeerde Vreedzame School. Sinds schooljaar ’18-’19 hebben wij de methode Vreedzame School ingevoerd als preventieve methode. Wij hebben aandacht voor de sociale competentie en democratisch burgerschap. We beschouwen de klassen en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. In schooljaar ’19-’20 is de implementatie van De Vreedzame School binnen de Fatimaschool geëffectueerd (inclusief de certificering).

We gaan er vanuit dat een leerling pas tot leren in staat is als er aan de basisbehoefte van het gevoel van veiligheid is voldaan. Als een kind, een ouder, een leerkracht of de intern begeleider een signaal krijgt of signalen oppikt van onveiligheid, wordt er in onderling overleg besproken hoe er aan de onderwijsbehoefte ‘veiligheid’ kan worden voldaan.

Sociale veiligheid en preventie van gedragsproblemen

Naast het hanteren van het gedragsprotocol worden er SoVa lessen ingezet als preventieve maatregel. Verder kennen wij een vertrouwenspersoon en aandacht functionaris. Er is sprake van interne begeleiding van leerkrachten om vaardigheden t.a.v. gedragsproblemen te vergroten. Regelmatig worden ouderavonden verzorgd waarbij stil gestaan wordt bij emotie- en stressregulatie. Tijdens deze avond is ruimte voor inbreng van ouders en wordt ook de relatie gelegd met het programma van De Vreedzame School, voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen een les over stress, waarin zij leren wat er gebeurt als je stress hebt, maar vooral ook wat je eraan kunt doen. Na deze lessen krijgen de kinderen van de groepen 3 en 4 nog een ademtraining waarin ze leren om aan de hand van een rustige ademhaling hun stress te verminderen. De leerkrachten beschikken ook over deze informatie om dit samen met de kinderen te oefenen. Op het gebied van sociale media worden door de leerkrachten in de bovenbouw leerlingen attent gemaakt op omgang en gebruik van dit medium.  Voor ouders worden er regelmatig voorlichtingsavonden georganiseerd op de Fatimaschool over de gevaren van internet.

Naast het hanteren van het gedragsprotocol worden er SoVa lessen ingezet als preventieve maatregel. Verder kennen wij een vertrouwenspersoon en aandacht functionaris. Er is sprake van interne begeleiding van leerkrachten om vaardigheden t.a.v. gedragsproblemen te vergroten. Regelmatig worden ouderavonden verzorgd waarbij stil gestaan wordt bij emotie- en stressregulatie. Tijdens deze avond is ruimte voor inbreng van ouders en wordt ook de relatie gelegd met het programma van De Vreedzame School, voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen een les over stress, waarin zij leren wat er gebeurt als je stress hebt, maar vooral ook wat je eraan kunt doen. Na deze lessen krijgen de kinderen van de groepen 3 en 4 nog een ademtraining waarin ze leren om aan de hand van een rustige ademhaling hun stress te verminderen. De leerkrachten beschikken ook over deze informatie om dit samen met de kinderen te oefenen. Op het gebied van sociale media worden door de leerkrachten in de bovenbouw leerlingen attent gemaakt op omgang en gebruik van dit medium.  Voor ouders worden er regelmatig voorlichtingsavonden georganiseerd op de Fatimaschool over de gevaren van internet.

Pestprotocol

Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.

Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.

Welzijn en Weerbaarheid

Om ons programma voor sociale veiligheid te versterken, maken we ook gebruik van externe professionals. Zo verzorgen organisaties als Flow  in Grow ademlessen, bieden we Confrotheater en Safe Talks. Zij helpen onze leerlingen helpen met ontspanning en zelfregulatie. Wanneer een groep extra ondersteuning nodig heeft, bieden we maatwerk in overleg met de leerkracht, interne begeleider en directie. Hierdoor kunnen we effectief inspelen op de specifieke behoeften van de leerlingen en de klas, en blijven we samen werken aan een veilige en positieve schoolomgeving.

Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.

De scholen van de RVKO werken volgens de vijf stappen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. In de meldcode staat wie wanneer welke stappen zet bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling. Bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling geeft de school ook een signaal af in de verwijsindex (SISA). Elke school heeft een getrainde aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling, die extra deskundigheid heeft op dit gebied, het thema terugkerend onder de aandacht brengt bij het schoolteam en als klankbord en ondersteuner fungeert voor collega’s. Van leerkrachten wordt verwacht dat ze signaleren, dat zij deze signalen en ontwikkelingen waarover ze bezorgd zijn vastleggen en dat ze dit tijdig delen met de aandachtsfunctionaris binnen de school. Voor meer informatie over het werken met de meldcode verwijzen we naar het ‘plan van aandacht & protocol meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ van de RVKO.

De zorg voor een veilig schoolklimaat. Op de Fatimaschool bieden wij de kinderen een veilige leeromgeving door als leerkrachten consequent te handelen. Van de peuterspeelzaal t/m groep 8 voeren we een doorgaande lijn in het hanteren van omgangsregels. We werken aan de ontplooiing van de zelfstandigheid van de kinderen. Samenwerken en als groep één geheel vormen door middel van betrokkenheid, zorgt voor een veilige en warme leer- en leefomgeving. Ons levensbeschouwelijk onderwijs ondersteunt ons hierin.  Sinds schooljaar 2018-2019 hebben wij de methode Vreedzame School ingevoerd als preventieve maatregel. Dit wil zeggen dat er aandacht is voor de sociale competentie en democratisch burgerschap. De methode van de Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. In het schooljaar 2019 -2020 is de implementatie van de Vreedzame School binnen de Fatimaschool geëffectueerd zijn (inclusief de certificering). Daarnaast hanteren wij een gedragsprotocol waarin staat omschreven hoe de schoolleiding handelt bij incidenten.

Leerkrachten leggen de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de groep vast in ons leerling volg- en administratiesysteem ParnasSys. Bij de peuters en kleuters worden de ontwikkelingen op cognitief en sociaal vlak beschreven in Edumaps. Op deze manier heeft ieder kind gedurende zijn/haar loopbaan een digitaal dossier waarin alles over de ontwikkeling terug te vinden is. We gaan er vanuit dat een leerling pas tot leren in staat is als er aan de basisbehoefte van het gevoel van veiligheid is voldaan. Als een kind, een ouder, een leerkracht of de intern begeleider een signaal krijgt of signalen oppikt van onveiligheid wordt er in onderling overleg besproken hoe er aan de onderwijsbehoefte ‘veiligheid’ kan worden voldaan.

Als Fatimaschool zetten wij Confrotheater in voor de leerlingen uit groep 6 Door middel van speelse en soms uitdagende opdrachten leren ze op een veilige manier om te gaan met hun eigen emoties en die van anderen. Dit helpt hen om elkaar beter te begrijpen en versterkt de onderlinge band binnen de groep. Ze oefenen in het geven en ontvangen van feedback, wat bijdraagt aan open communicatie en wederzijds respect.

Daarnaast biedt Confrotheater de mogelijkheid om op een creatieve manier lastige situaties of conflicten uit te spelen, zonder dat dit direct over henzelf hoeft te gaan. Zo leren ze hoe ze kunnen reageren in moeilijke situaties en krijgen ze handvatten om conflicten positief op te lossen. Dit proces maakt de leerlingen bewuster van hun eigen rol in de groep en bevordert een gevoel van veiligheid en saamhorigheid. Door deze aanpak ontstaat er een fijne groepssfeer waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.

Safe Talk in groep 7 biedt een waardevolle toevoeging aan de groepssfeer doordat het leerlingen bewust maakt van het belang van veiligheid, respect, en inclusiviteit. Tijdens Safe Talk-sessies leren leerlingen openlijk te praten over onderwerpen zoals groepsdruk, pesten, en hun eigen grenzen. Door deze onderwerpen bespreekbaar te maken, wordt de drempel verlaagd om elkaar te ondersteunen en voor een veilige omgeving te zorgen.

De ademlessen voor groep 3 gegeven door Flow in Grow zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van bewustzijn en controle over hun ademhaling. Door middel van speelse en interactieve oefeningen leren kinderen hoe ze hun ademhaling kunnen gebruiken om rust en focus te vinden, wat bijdraagt aan hun emotionele welzijn en concentratievermogen. Deze technieken kunnen ook helpen bij het verminderen van stress en het bevorderen van een positieve groepsdynamiek in de klas.

Voor groep 4 zetten we het programma Zit met Pit! in. Dit programma richt zich op een gezonde en actieve zithouding, wat kinderen helpt om bewuster om te gaan met hun lichaam en energie. Door eenvoudige oefeningen en bewustwording leren leerlingen beter te zitten, wat niet alleen hun fysieke welzijn bevordert maar ook hun concentratie in de klas versterkt. Samen dragen deze programma’s bij aan een gezonde en positieve leeromgeving.

De ademlessen voor groep 5, gegeven door Flow in Grow, zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van bewustzijn en controle over hun ademhaling. Door middel van speelse en interactieve oefeningen leren kinderen hoe ze hun ademhaling kunnen gebruiken om rust en focus te vinden, wat bijdraagt aan hun emotionele welzijn en concentratievermogen. Deze technieken kunnen ook helpen bij het verminderen van stress en het bevorderen van een positieve groepsdynamiek in de klas.

Op de Fatimaschool geven we meerdere keren per jaar de training Rots en Water, een programma dat onze leerlingen helpt om stevig in hun schoenen te staan en bewust om te gaan met zichzelf en anderen. Tijdens de lessen leren ze hoe ze krachtig kunnen zijn als een ‘rots’ en flexibel als ‘water’, zodat ze beter kunnen omgaan met verschillende situaties in de klas en daarbuiten. Deze training draagt bij aan hun weerbaarheid, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen, en helpt ons om een veilige, respectvolle schoolomgeving te bevorderen.

Op de Fatimaschool besteden we elk jaar aandacht aan de Week tegen Kindermishandeling. Tijdens deze week staan we samen stil bij het herkennen van signalen, het bespreekbaar maken van zorgen, en het creëren van een veilige omgeving voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt en dat leerkrachten, ouders en kinderen weten dat ze bij ons terecht kunnen. Met deze aanpak willen we bijdragen aan een schoolomgeving waar iedereen zich veilig voelt en waar we samen alert blijven op het welzijn van onze leerlingen.

Veiligheid thuis

Kun je een los kopje maken ‘veiligheid thuis’ met deze tekst: Op de Fatimaschool vinden we het belangrijk dat kinderen zich niet alleen op school, maar ook thuis veilig voelen. Als school hebben we een belangrijke signalerende rol in het welzijn van onze leerlingen. We zijn alert op signalen die kunnen wijzen op onveiligheid en zetten ons in om kinderen en gezinnen waar nodig te ondersteunen. Samen met ouders, leerlingen en externe partijen dragen we bij aan een veilige omgeving, waarin elk kind zich kan ontwikkelen.

Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.

De scholen van de RVKO werken volgens de vijf stappen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. In de meldcode staat wie wanneer welke stappen zet bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling. Bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling geeft de school ook een signaal af in de verwijsindex (SISA). Elke school heeft een getrainde aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling, die extra deskundigheid heeft op dit gebied, het thema terugkerend onder de aandacht brengt bij het schoolteam en als klankbord en ondersteuner fungeert voor collega’s. Van leerkrachten wordt verwacht dat ze signaleren, dat zij deze signalen en ontwikkelingen waarover ze bezorgd zijn vastleggen en dat ze dit tijdig delen met de aandachtsfunctionaris binnen de school. Voor meer informatie over het werken met de meldcode verwijzen we naar het ‘plan van aandacht & protocol meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ van de RVKO.

De zorg voor een veilig schoolklimaat. Op de Fatimaschool bieden wij de kinderen een veilige leeromgeving door als leerkrachten consequent te handelen. Van de peuterspeelzaal t/m groep 8 voeren we een doorgaande lijn in het hanteren van omgangsregels. We werken aan de ontplooiing van de zelfstandigheid van de kinderen. Samenwerken en als groep één geheel vormen door middel van betrokkenheid, zorgt voor een veilige en warme leer- en leefomgeving. Ons levensbeschouwelijk onderwijs ondersteunt ons hierin.  Sinds schooljaar 2018-2019 hebben wij de methode Vreedzame School ingevoerd als preventieve maatregel. Dit wil zeggen dat er aandacht is voor de sociale competentie en democratisch burgerschap. De methode van de Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. In het schooljaar 2019 -2020 is de implementatie van de Vreedzame School binnen de Fatimaschool geëffectueerd zijn (inclusief de certificering). Daarnaast hanteren wij een gedragsprotocol waarin staat omschreven hoe de schoolleiding handelt bij incidenten.

Leerkrachten leggen de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de groep vast in ons leerling volg- en administratiesysteem ParnasSys. Bij de peuters en kleuters worden de ontwikkelingen op cognitief en sociaal vlak beschreven in Edumaps. Op deze manier heeft ieder kind gedurende zijn/haar loopbaan een digitaal dossier waarin alles over de ontwikkeling terug te vinden is. We gaan er vanuit dat een leerling pas tot leren in staat is als er aan de basisbehoefte van het gevoel van veiligheid is voldaan. Als een kind, een ouder, een leerkracht of de intern begeleider een signaal krijgt of signalen oppikt van onveiligheid wordt er in onderling overleg besproken hoe er aan de onderwijsbehoefte ‘veiligheid’ kan worden voldaan.

Op de Fatimaschool besteden we elk jaar aandacht aan de Week tegen Kindermishandeling. Tijdens deze week staan we samen stil bij het herkennen van signalen, het bespreekbaar maken van zorgen, en het creëren van een veilige omgeving voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt en dat leerkrachten, ouders en kinderen weten dat ze bij ons terecht kunnen. Met deze aanpak willen we bijdragen aan een schoolomgeving waar iedereen zich veilig voelt en waar we samen alert blijven op het welzijn van onze leerlingen.

Soms zijn de problemen dusdanig dat hulp van buiten de school nodig is. Om te voorkomen dat verschillende instanties langs elkaar heen werken rond dezelfde leerling, werken wij met SISA. SISA is de afkorting voor SamenwerkingsInstrument Sluitende Aanpak (maar ook voor SIgnaleren en SAmenwerken). SISA is een computersysteem dat betrokken instanties optimaal met elkaar laat samenwerken; instanties kunnen sneller contact met elkaar leggen en samen met ouders/verzorgers en eventueel het kind bespreken wie welke begeleiding biedt en hoe de begeleiding op elkaar afgestemd kan worden.

Voor ouders/verzorgers verandert er helemaal niets, zij blijven contact houden met de instanties die hun bekend zijn. SISA maakt de betrokkenheid rondom een leerling inzichtelijk en de diverse hulplijnen zo kort mogelijk. In het systeem komt uitsluitend te staan dat de leerling onderwijs bij onze school volgt, er staat geen inhoudelijke informatie over de leerling of zijn ouders/verzorgers in. SISA is geen openbaar systeem en is alleen inzichtelijk voor de organisaties die aangesloten zijn op SISA én hun betrokkenheid op de leerling in SISA kenbaar hebben gemaakt. SISA is goed beveiligd volgens de Wet bescherming persoonsgegevens.

Meer informatie over SISA is te vinden op www.sisa.rotterdam.nl; hier is tevens een voorlichtingsfilmpje voor ouders/verzorgers te vinden.

Klik op onderstaande link voor Protocol RVKO Meldcode.