Sociale veiligheid
Veilige omgeving
De Fatimaschool is een Vreedzame School. Van de peuterspeelzaal tot en met groep 8 worden de regels en afspraken van De Vreedzame School doorleefd. Alle professionals (ook TSO medewerkers, gastdocenten en/of andere vrijwilligers) op de Fatimaschool zorgen voor een veilige omgeving voor de leerlingen. Wij zorgen voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school gedurende de lesdag. Alles rondom de veiligheid is beschreven in ons Veiligheidsplan. Onderdeel hiervan is ook ons gedragsprotocol ter voorkoming van ongewenst gedrag. Mocht dat toch gebeuren, dan wordt er adequaat gehandeld, geregistreerd en geëvalueerd op wat er de volgende keer beter kan. Wij zijn voortdurend bezig om incidenten te voorkomen. Dit doen wij door voorspelbaar te zijn, eisen te stellen aan de omgang met elkaar en zelf het goede voorbeeld te geven.

De vreedzame school
Wij zijn een gecertificeerde Vreedzame School. Sinds schooljaar ’18-’19 hebben wij de methode Vreedzame School ingevoerd als preventieve methode. Wij hebben aandacht voor de sociale competentie en democratisch burgerschap. We beschouwen de klassen en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. In schooljaar ’19-’20 is de implementatie van De Vreedzame School binnen de Fatimaschool geëffectueerd (inclusief de certificering).
We gaan er vanuit dat een leerling pas tot leren in staat is als er aan de basisbehoefte van het gevoel van veiligheid is voldaan. Als een kind, een ouder, een leerkracht of de intern begeleider een signaal krijgt of signalen oppikt van onveiligheid, wordt er in onderling overleg besproken hoe er aan de onderwijsbehoefte ‘veiligheid’ kan worden voldaan.
Sociale veiligheid en preventie van gedragsproblemen
Naast het hanteren van het gedragsprotocol worden er SoVa lessen ingezet als preventieve maatregel. Verder kennen wij een vertrouwenspersoon en aandacht functionaris. Er is sprake van interne begeleiding van leerkrachten om vaardigheden t.a.v. gedragsproblemen te vergroten. Regelmatig worden ouderavonden verzorgd waarbij stil gestaan wordt bij emotie- en stressregulatie. Tijdens deze avond is ruimte voor inbreng van ouders en wordt ook de relatie gelegd met het programma van De Vreedzame School, voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen een les over stress, waarin zij leren wat er gebeurt als je stress hebt, maar vooral ook wat je eraan kunt doen. Na deze lessen krijgen de kinderen van de groepen 3 en 4 nog een ademtraining waarin ze leren om aan de hand van een rustige ademhaling hun stress te verminderen. De leerkrachten beschikken ook over deze informatie om dit samen met de kinderen te oefenen. Op het gebied van sociale media worden door de leerkrachten in de bovenbouw leerlingen attent gemaakt op omgang en gebruik van dit medium. Voor ouders worden er regelmatig voorlichtingsavonden georganiseerd op de Fatimaschool over de gevaren van internet.
Naast het hanteren van het gedragsprotocol worden er SoVa lessen ingezet als preventieve maatregel. Verder kennen wij een vertrouwenspersoon en aandacht functionaris. Er is sprake van interne begeleiding van leerkrachten om vaardigheden t.a.v. gedragsproblemen te vergroten. Regelmatig worden ouderavonden verzorgd waarbij stil gestaan wordt bij emotie- en stressregulatie. Tijdens deze avond is ruimte voor inbreng van ouders en wordt ook de relatie gelegd met het programma van De Vreedzame School, voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen een les over stress, waarin zij leren wat er gebeurt als je stress hebt, maar vooral ook wat je eraan kunt doen. Na deze lessen krijgen de kinderen van de groepen 3 en 4 nog een ademtraining waarin ze leren om aan de hand van een rustige ademhaling hun stress te verminderen. De leerkrachten beschikken ook over deze informatie om dit samen met de kinderen te oefenen. Op het gebied van sociale media worden door de leerkrachten in de bovenbouw leerlingen attent gemaakt op omgang en gebruik van dit medium. Voor ouders worden er regelmatig voorlichtingsavonden georganiseerd op de Fatimaschool over de gevaren van internet.
Pestprotocol
Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.
Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.
Welzijn en Weerbaarheid
Om ons programma voor sociale veiligheid te versterken, maken we ook gebruik van externe professionals. Zo verzorgen organisaties als Flow in Grow ademlessen, bieden we Confrotheater en Safe Talks. Zij helpen onze leerlingen helpen met ontspanning en zelfregulatie. Wanneer een groep extra ondersteuning nodig heeft, bieden we maatwerk in overleg met de leerkracht, interne begeleider en directie. Hierdoor kunnen we effectief inspelen op de specifieke behoeften van de leerlingen en de klas, en blijven we samen werken aan een veilige en positieve schoolomgeving.
Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.
Veiligheid thuis
Kun je een los kopje maken ‘veiligheid thuis’ met deze tekst: Op de Fatimaschool vinden we het belangrijk dat kinderen zich niet alleen op school, maar ook thuis veilig voelen. Als school hebben we een belangrijke signalerende rol in het welzijn van onze leerlingen. We zijn alert op signalen die kunnen wijzen op onveiligheid en zetten ons in om kinderen en gezinnen waar nodig te ondersteunen. Samen met ouders, leerlingen en externe partijen dragen we bij aan een veilige omgeving, waarin elk kind zich kan ontwikkelen.
Op de Fatimaschool hechten we veel waarde aan een veilige en respectvolle leeromgeving voor al onze leerlingen. Pesten wordt dan ook niet getolereerd, en wij zetten ons actief in om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. We geloven dat preventie begint bij een goede sfeer in de klas, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Als Vreedzame School werken wij met een methode die kinderen helpt samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en anderen. Mocht er desondanks sprake zijn van pestgedrag, dan volgen wij ons pestprotocol, waarin duidelijke stappen zijn vastgelegd om het probleem snel en zorgvuldig aan te pakken. Het pestprotocol zorgt ervoor dat leerkrachten, leerlingen en ouders weten hoe te handelen bij een vermoeden van pestgedrag. Onze aanpak is erop gericht om samen te werken aan een oplossing, waarbij altijd het welzijn van de leerling centraal staat.